بازار آریا

آخرين مطالب

قزاقستان حمل و نقل خود را متحول می کند | ترانس خزر در حاشیه درگیری‌های ژئوپلیتیک توسعه می یابد اقتصاد ایران

قزاقستان حمل و نقل خود را متحول می کند | ترانس خزر در حاشیه درگیری‌های ژئوپلیتیک توسعه می یابد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - آستانه اخیراً میزبان سی و ششمین نشست سالانه شورای سرمایه گذاران خارجی به ریاست رئیس جمهور قزاقستان بود، رویدادی که از سال 1998 هر ساله برگزار می شود. قزاقستان اهداف بلندپروازانه ای را با هدف جذب 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی تا سال 2029 با تمرکز قوی بر حمل و نقل در آستانه برگزار کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
بسیاری از برنامه‌های اقتصادی قزاقستان برای همسویی با این جدول زمانی ترسیم شده‌اند، از جمله برنامه دوبرابر کردن تولید ناخالص داخلی این کشور به 450 میلیارد دلار تا سال 2029. کریدور میانی نقش مهمی در این چشم انداز ایفا می کند. برای حمایت از این امر، قزاقستان در نظر دارد 11000 کیلومتر راه آهن موجود را مدرن کرده و بیش از 5000 کیلومتر خط ریلی جدید بسازد. در حالی که مسیر ترانس خزر در حال حاضر شامل شبکه‌های جاده‌ای و ریلی گسترده است، «گلوگاه‌هایی» وجود دارد که برای کاهش تأخیر نیاز به ارتقا، مسیر دوم و برق‌رسانی دارد. قزاقستان همچنین در حال سرمایه گذاری در پایانه ها و کشتی های حمل و نقل جدید است. این امر با توجه به اینکه گردش کالای فعلی در مسیر ترانس خزر چندین بار افزایش می یابد و به 10 میلیون تن در سال می رسد، بسیار مهم است.
مسیر ترانس خزر در استراتژی قزاقستان برای ایجاد اوراسیا به عنوان یک قطب بزرگ ترانزیتی کلیدی است، اما این تنها مسیر موجود نیست. شبکه حمل‌ونقل گسترده‌تر اوراسیا شامل کریدور «شمال-جنوب» است، پروژه‌ای که توسط روسیه حمایت می‌شود و قزاقستان و آذربایجان از آن حمایت می‌کنند و دارای دو مسیر اصلی است: یکی از طریق آذربایجان و دیگری از طریق قزاقستان و ترکمنستان.
پروژه بلندمدت ترنس خزر مزایایی را ارائه می‌دهد که شامل تحویل سریع‌تر، مسیرهای مستقیم تر و ثبات بیشتر در مقایسه با گزینه‌های دریایی است
ادغام این کریدورها توزیع حمل و نقل انعطاف پذیر را امکان پذیر می کند و رقابت پذیری مسیرهای زمینی را افزایش می دهد. به عنوان مثال کالاهای چین می توانند از طریق قزاقستان، از دریای خزر عبور کنند و از طریق آذربایجان به اروپا برسند، یا از طریق ترکمنستان به سمت جنوب به خلیج فارس و اقیانوس هند بروند. این گزینه ها به یک شبکه حمل و نقل پویا و متنوع کمک می کنند.
مسیر ترانس خزر بیش از یک دهه است که در حال شکل گیری است. در سال 2014، انجمن بین المللی توسعه آن تأسیس شد که در سال 2017 فعالیت خود را با دفتر مرکزی در آستانه آغاز کرد. این پروژه بلندمدت مزایایی را ارائه می‌دهد که شامل تحویل سریع‌تر، مسیرهای مستقیم و ثبات بیشتر در مقایسه با گزینه‌های دریایی است.
در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی امروز، هم قزاقستان و هم آذربایجان به توسعه پایدار در سیستم‌های سیاسی و اقتصادی خود ادامه می‌دهند و اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کرده و توجه را به مسیر ترانس خزر جلب می‌کنند که با شرکای اروپایی نیز مورد بحث است. قابل ذکر است، گفتگوها در مورد سرمایه گذاری بالقوه 10 میلیارد دلاری برای گسترش بیشتر این کریدور در حال انجام است که بر علاقه شدید بین المللی علیرغم عدم قطعیت های فعلی تأکید می کند.
قزاقستان و آذربایجان اکنون راه های جدیدی برای دستیابی به بازارهای جهانی دارند که موجب تنوع اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی و ایجاد فرصت های تجاری می شود. اهمیت استراتژیک مسیر ترانس خزر به طور مرتب در بالاترین سطوح از جمله در سخنرانی سالانه رئیس جمهور قزاقستان و در جریان تعاملات بین المللی مورد تاکید قرار می گیرد.
قزاقستان و آذربایجان اکنون راه های جدیدی برای دستیابی به بازارهای جهانی دارند که موجب تنوع اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی و ایجاد فرصت های تجاری می شود
با افزایش حجم حمل و نقل فعلی و بهبود زمان حمل و نقل، چشم انداز امیدوارکننده است. تا سال 2029، هدف دستیابی به حجم حمل سالانه 10 میلیون تن است - افزایش قابل توجهی از 1.5 میلیون تن در سال 2022 و 2.5 میلیون تن در سال 2023. زمان تحویل نیز کاهش یافته است، از 53 روز اولیه به 20 روز، با برنامه ریزی بیشتر برای کاهش این مدت به 10-15 روز برای مسیرهای کامل از داخل چین.
مسیر ترنس خزر به طور معمول از شهر شیان چین شروع می شود، طول مسیر بر اساس مقصد متفاوت است، چه دریای سیاه، دریای مدیترانه یا مناطق دیگر. سرعت و قابلیت اطمینان عوامل کلیدی باقی می مانند و به عنوان مثال، یک دورگذر راه آهن فعال در اطراف آلماتی برای کاهش ازدحام، تسریع زمان حمل و نقل با جلوگیری از تاخیر در داخل شهر در حال انجام است.
تحریم های آمریکا سـبب از دسـت رفتـن یکـی از مزیت‌هـای ترانزیتـی ایـران بـه عنـوان پـل ارتباطـی آسـیای مرکزی-قفقــاز- آناتولــی و بهره‌مندی‌هــای اقتصادی آن شده اســت
در نهایت، موفقیت مسیر ترانس خزر به ظرفیت چین برای حفظ جریان صادرات قوی نیز بستگی دارد. اطمینان از سفرهای رفت و برگشت بارگیری شده برای کانتینرها برای رقابتی نگه داشتن هزینه ها ضروری است. به طور کلی، توسعه کریدور ترانس خزر منعکس کننده واکنشی به تغییرات ژئوپلیتیکی است که هدف آن ایجاد یک شبکه حمل و نقل قوی است که صرفاً بر تجارت پایدار و لجستیک قابل اعتماد، مستقل از درگیری‌های ژئوپلیتیک متمرکز است.
جهت ارزیابی نسـبت مسـیر ترانزیتـی ترانـس خزر بـا منافـع ایـران باید از دو منظر به آن توجه نمود. نخســت ارتبــاط ترکیــه بــا جمهوری‌هــای آســیای مرکــزی از طریــق باکــو و دریــای خــزر و دوم، ترانزیــت کالا میــان آســیا و اروپــا. نگاهــی بــه نقشــه نشــان می‌دهــد کــه بهتریــن راه بــرای دسترســی ترکیــه بــه آســیای مرکـزی ایـران اسـت؛ بـا ایـن وجـود فشـارهای ایالات‌متحـده بـا هـدف جلوگیـری از ادغـام ایـران در هرگونـه پـروژه منطقـه‌ای، سـبب شـده اسـت تـا ترکیـه بـرای ارتبـاط زمینـی بـا جمهوری‌هـای آسـیای مرکـزی، مسـیر ترانـس‌خزر را برگزینـد. ایـن مسـئله سـبب از دسـت رفتـن یکـی از مزیت‌هـای ترانزیتـی ایـران بـه عنـوان پـل ارتباطـی آسـیای مرکزی-قفقــاز- آناتولــی و بهره‌مندی‌هــای اقتصادی آن شده اســت.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1212399/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبعات رویکرد غلط در دولت سیزدهم با هدف رفع ناترازی برق، الان گریبانمان را گرفته است

این خودرو هیچ‌وقت در ترافیک نمی‌ماند!

سرمایه‌گذاری تاوکاغذ از سه سال قبل در ارس آغاز شده است

خریداران لاستیک خودروهای اقتصادی همچنان با شکاف قیمت کارخانه و بازار آزاد مواجهند

ورود دومین محموله خودروهای وارداتی به بندر سیریک

تولید صادرات محور از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی

7 پروژه ‌صنعتی و کشاورزی در ارس به بهره‌برداری رسید

جوانی جمعیت هدف غایی کنگره بین‌اللملی پرستاری و مامایی ابن‌سینا

معاون سازمان تامین اجتماعی: بیمه هیچ کارگری، به علت بدهی کارفرما قطع نشده است

شوک دنا به بازار خودرو

عجیب‌ترین حقایق زندگی ایلان ماسک که احتمالا حتی به گوشتان هم نخورده باشد

مصرف روزانه گاز نسبت به پارسال 22 درصد افزایش یافت

هدف‌گذاری دولت چهاردهم برای توزیع متوازن منابع بانکی

وزیر اقتصاد: توزیع تسهیلات بانکی میان استان‌ها متوازن می‌شود

وزیر نیرو: 97 درصد برق مورد نیاز کشور در حال تامین است

سهم اصلی در سبد ارزی خودرویی‌ها

درصدد برقراری توازن بین استان ها از نظر توزیع منابع بانکی هستیم

تغییر مبلغ و شرایط وام ازدواج در سال آینده

صعود قیمت در بازار سیمان

واگذاری 100 دستگاه تاکسی نو به دارندگان تاکسی‌های فرسوده

وزیر اقتصاد: 2 هزار همت به نقدیندگی کشوری بزودی اضافه می‌شود

جزئیات اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان؛ افزایش فقط 200 هزار تومان!

ورود حاشیه‌ساز یک گربه به سالن همایش هنگام سخنرانی وزیر اقتصاد

همتی:نرخ ارز نیما و توافقی بهم نزدیک می‌شود

دولت چهاردهم با دیدگاهی صحیح و تفکری معقول کار خود را آغاز کرده است

از مدیران موفق با هر گرایش سیاسی استفاده می‌شود

30 درصد صادرات به عراق از طریق مرز مهران انجام می‌شود

خانواده خواننده مشکی پوش

مسیر ریلی فیروزکوه به درگاه صادارت غیرنفتی تبدیل می‌شود

تامین منابع صندوق توسعه استانها با پذیره‌نویسی از مردم

تهیه اطلس سرمایه گذاری خراسان جنوبی در بیش از 130 لایه اطلاعاتی

اختلال در اینترنت بین‌الملل رفع شد

بازار نفت در وضعیت هشدار / احتمال سقوط قیمت نفت تا 40 دلار

معاون وزیر کشاورزی: گرانی گوجه‌فرنگی ناشی از کمبود عرضه در فصل سرما است

افزایش 4 هزار بشکه‌ای نفت در شرکت نفت‌ و گاز گچساران

چگونه بحران‌های اقتصادی می‌توانند فرصت‌های جدید ایجاد کنند؟

رییس جمهور: دولت آماده تسهیل کسب و کار فعالان اقتصادی است

سند 96درصد شهرک‌های صنعتی کشور صادر شد

97 درصد برق مورد نیاز کشور در حال تأمین است

افزایش 22 درصدی مصرف روزانه گاز در کشور

هفته 7درصدی بورس تهران

چند قدم تا تکمیل سازه بزرگ‌ترین پل شمال کشور

اتهام نادرست پولشویی به ایران به دلیل قرارداشتن در لیست سیاه FATF

پیش‌فروش بلیت بخشی از قطارهای حومه‌ای از اول آذرماه

احتمال افزایش تولید قیمت نفت را کاهش داد

وزیر اقتصاد: ارز چند نرخی جز رانت و فساد چیزی ندارد

پیام رئیس جمهور به فعالان اقتصادی + فیلم

واحدهای فرآوری در حوزه شیلات و کشاورزی استان بوشهر توسعه یابد

چند و چون آزادسازی قیمت بنزین سوپر/ چه کسانی بنزین سوپر آزاد می‌خرند؟

دلیل ممنوعیت واردات پسته ایرانی به اروپا؛ جولان ترکیه و امریکا در بازار جهانی پسته

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی